Nattbilder
Fotografier: Regin Hjertholm
NATTBILDER er overgangsoner hvor mennesker har vært og etterlatt seg spor med patina. Mange av objektene er vekke nå. Det hviler et lys over stedene og tingene der.
1992 Preus Fotomuseum, Horten
1992 Vestlandsutstillingen
1992 «Europa uten rammer», Galleri Image, Århus Festuge, Danmark
1993 Hå Gamle Prestegard, Rogaland
1993 Galleri Langegaarden, Bergen
Stavanger Aftenblad 16 nov 1993
Nattens estetikk
Utstilling Hå Gamle Prestegård
Regin Hjertholm
fotografi 15 nov - 12 des 1993
Trond Borgen
Regin Hjertholm bruker svart-hvitt fotografiet til å utorske sin egen urbane identitet. Det er byens omgivelser som gir ham identitet som kunstner.
Hans serie med «Nattbilder» som nå vises i låven på Hå, danner med sin klare svart-hvitt karakter en sterk kontast til Terry Nilssen Loves fargesprakende utstilling i de på presteården. Men her er også et åpenbart likhetstrekk: begge bygger sine bilder på en klar oppfatning av betydningen av en stringent komposisjon. Hjertholms styrke er hans blikk for hvordan de ulike bildelementene kan skape orden og balanse i fotografiet. En brannslange kveilet opp på et stort hjul, omrammet av skråttstilte bjelker som skaper tilstrekkelig spenning omkring det sentralstilte hjulet. Et nesten-symmetrisk utsnitt av elementer på en kai i en statisk komposisjon som aldri blir død og livløs. En bro sett fra undersiden, med symmetrisk ordnede elementer, men med en kombinasjon av lys og vertikale elementer i komposisjonen som skaper katedral assosiasjoner
Fotografienes kvadratiske format bidrar til & understreke eksponeringenes statiske karakter og stillheten i motivene. Dette forsterkes ytterligere av nattemørkets muligheter til å belyse deler av motivet mens resten forblir i mørket. Som i fotografiet av et hvitt bilvrak foran et gammelt hus som nesten helt er oppslukt av mørket. Eller omvendt i bildet fra en disig kai hvor containerne er eksponert i et underlig motlys som får dem til å framtre som mytiske og mystiske gienstander eller som en dekorasjon på en teaterscene.
Her ligger det andre elementet i Hjertholms styrke som fotograf: hans dyktige og raffinerte utnyttelse av lysets og mørkets muligheter. Her arbeider han med selve kjernen i fotografiet som kunstnerisk medium. Og han gjør det med betydelig faglig dyktighet og innsikt, i en prosess hvor han skreller bort enhver unødvendig effektbruk og konsentrerer seg om å skape slående kom posisjoner med et minimum av virkemidler.
Utstillingen vises i en omstridt bygning som noen ønsker å rive. Denne fotomønstringen og sommerens utstilling av Jærens redningsarbeid viser at dette er velegnede lokaler for utstillinger som vil kunnne styrke og utvide prestegårdens tilbud til sitt publikum.